1. Home
  2. /
  3. RUNOT
  4. /
  5. Lähdin ujona ja liian...

Lähdin ujona ja liian itsevarmana

 

Käännähdin.

Ulkopuolisuuden tuntu teki oudon kiemuraisuuden. Yläpuolelle asettuminen ja täysi epävarmuus omista kyvyistä tuottivat tilanteen, jossa oli kiire saada esiin etydisiä aihioita. Näkemys jäätyi armeijan muurahaisten saappaankorkojen alle.

Peloissa. Todellisuudessa on joku puoli. 

Muurahainen, murhalainen, ideoiden tihutyöläinen. 

Kumpi on tarmokkaampi, luova energia vai lamaannus? Ahkerampiko se, joka ei kuulu eikä osaa, häpeäisikin? Vai häpeämätön jolla on luonnetta ja nähtävyyksiä muille jakaa. 

Kuinka suoraan voi katsoa jos mieli on kierossa, kuinka sisäinen näkemys voi pelkistää kun maailma vaati silkkaa dekoraatiota. Peloissa. Joku puoli.  

Kärsimättömät äänet ympäristössä kääntyilivät. Arvaamattomat kierteet voivottelivat. Kunnes jotakin purskahti.

Mielenkirjoitukseksi. 

En välitä siitä onko kokonaista minua, onko maailman ja jonkun minun edessä verho, onko kuvastimessa mitään tunnistettavaa. 

Kyyristyin asema-aukiolla hieman. Taivaalla pörisi taitolentäjä, yhä uudelleen ylös, silmukka, oikaisu, melu ja meteli. Muistan miten instituutin työntekijät kärsivät kerosiininhajusta. Kauhistun kun kirjoitan tämän, voinko paljastaa kerosiinikysymyksiä. Ennen minäkin kärsin harjoituskoneiden surinasta. Nyt – kun jostakin syystä tiedän miksi lentotunteja tarvitaan – kuuloaistimukseni muuttui, en ole vihainen kun koneet melskaavat ilmoissani. 

Muuttuiko kirjoitukseni kuten lentokoneiden aistimus? Kun käännyin sisävoiman puoleen, kutsuin esiin sanoja joista en vielä tiedä. 

Menetin hallinnan, ei ole mitä menettää, en kirjoittanut hallitusti.

Kirjoitan edes jotakin. Aina jotakin.  

Uskaliaasti tutkin miten arroganssin voi voittaa, että joku määrä sanojen rykmenttiä lopulta sulaa. 

Uskaliaasti kohtasin tyhjyyden pelon. Ylitin tuosta vaan vakavasti otettavan ja vakavaksi tulevan. 

En ole vielä katsonut ihmistä, tirkistelen salaa ja mutisen mielessäni. Etsin kytkeytymisen tapaa. Hukuttaudun kirjoihin, luen hengenpalossa jossa kirjat vyöryvät kaikkialta. Roikun siinä, että näen hetkittäin. Etsin kohtaa, jossa kirja olenkin minä; jossa kirjoittaja oli minä. 

On sattunut asioita, joissa jouduin nyöyrtymään. Uskoin sittenkin, että on tehtävä, että erheitä saa tehdä.

Moukariniskut ovat vain ulkonaista tuulta. 

Jos on raivoa, vihaakin, ihmiseen kuuluvaa kateutta on myös välttämätöntä rakkautta.

Mieleni hapoo. Asettumisen vapauttama energia ei ollut väylä. Miksi se voiskaan olla. Kanava, jonka imu onkin lahja, vapahdus itsen pyhätöstä, vapahdus lohduttomuuden yksinäisyydestä, siitä minne kukaan muu ei halunnutkaan seurata.  

Vaikka pakenin kuvitelmaa, että sieltä poistuminen vapauttaisi. 

Melkoinen manikyyri pitää kyyristelijän hyväksyä kerosiinihuuruissaan. Kynnet haurastuvat, onko niisä lommojakin?

Kukaan ei lyö moukareilla. Mutta jokainen tilanne, kukin sana on navigointia aavikoilla, joilla tuoksuu moukarien jyske. 

Kävin kerran maailmassa baletissa. Pompin joka aamu balettihyppyjä. Baletissa käyn yhä joskus. Ruumiini lukitsi minut paikkaan, jossa ei käydä baletissa. Tein päätöksiä, joissa elossapysymisen uhalla kytkeytyminen vaikeutui, etääntyi.

Kukaan ei ole täällä kanssani. Kirjoittajan sanat hiipuvat päivien elämään. Yksityiskohtien rautakorot jutustelevat hirmuisten muurahaisten kanssa.  

Kissa vaatii, elävä olento vaatii, mieleni vaatii. Tunnen ilon aaveen, ja pelästyn aavikoiden kumua, myrkyllisten taivaskaasujen veroja. 

Rukoilen pimeässä yössä, huudan kääntyen: jos rakkautta! Haluan rakastaa! Näkisikö joku tänne syvyyden ylimielisyyden yli? Saisinko kiinni siitä viitanliepeestä, jossa ruumis ei vääntelyineen käännä pois kirjaimista, jossa tarina ei päättyisi leukaluun lyömiseen pois, jossa hattukin olisi päässä, jossa Jeesus Getsemanessa ei olisi kirjoittamisen haave.  

Ulos! Käänny ulos! Mene ulos!

Kääntyminen kohdassa, kääntyminen pois ja suoraan kohden. Lähdin ujona ja liian itsevarmana

 

Kuvitus: Tekstissä suomalaisen taidemaalari Ester Heleniuksen maalauksia, pääkuva venäläisen taiteilija Mikhail Vrubelin The Demon Seated (1890)

©Antu Sorainen
 

Keskustelu artikkelista

  1. Tämä on luettava monta kertaa. Hassua, että valitut kuvat kertovat sanojen sisällön, avaavat tekstiä, ehkä paremmin kuin sanat. Juutuin sellaiseenkiin yksityiskohtaan, miksi preesens ja imperfekti vaihtelevat niin, että ajatuksen raivo vuoroin nousee ja vuoroin laskee ja on upottaa lukijan. Ja viimeinen kuva on kalla, perinteinen hautajaiskukka, surukukka, vaikka nykyisin monet pitävät sitä, väritöntä, hääkimpussaan. Nopeasti, vähän sekavasti heittelin äkkinäisiä mielleyhtymiä tähän.

  2. Jännästi tavoitit sen, että tämä kirjoitus syntyi kuvista! Hieno aisti 🙂

  3. Kiitos runostasi Antu Sorainen. Se herättää paljon ajatuksia.
    Minua tuo käännähtäminen, ja kääntyminen…pois…ja suoraan kohden…kiinnostaa tosi paljon. Kääntyminen itsestä pois, kohti ympäröivää maailmaa? Liian itsevarmana lähtö itsestä maailmaan…hui, tuntuu ”jälkiviisaana” pelottavalta ajatukselta uskaltaa tehdä niin. Sehän on valtavan rohkeaa. Ja toistuu uudelleen? Montakohan kertaa elämän aikana…monta…aina hieman erilaisella tarinalla.
    Niin…mietin tuota itseen ”suojaan menemistä”…yksinäisyys on hintana sille…kai siitä aina välillä saa tarpeekseen ja haluaakin uskaltaa käännähtää, ja mennä ulos, riskilläkin…Onko se elämisen halua, olemassaolon vaikeudesta kumpuavaa tarvetta tuntea itsensä osaksi muuta maailmaa, ainakin hetkittäin?

  4.  

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.